Služební vozidla a home office v praxi
Pracovní právo (seminář)
Termín
Den/dny konání Č. termínu | Místo | Objednávky |
---|---|---|
16.10.2019 9.00 - cca 14.00 — 19457 |
budova ČS VTS, Novotného lávka 5, Praha 1 Detaily/doprava |
Termín není aktuální |
Lektor/lektoři
JUDr. Jaroslav Škubal
advokát České advokátní komory, spolupracuje s advokátní kanceláří PRK Partners, kde v současné době vede pracovněprávní oddělení. V rámci advokátní praxe se věnuje mimo jiné přípravě smluvní dokumentace pro zaměstnance včetně top manažerů, řešení postupu při propouštění zaměstnanců a restrukturalizacích, nakládání s osobními údaji zaměstnanců nebo vysílání zaměstnanců.
Odborný program
Cílem semináře je provést účastníky semináře právní úpravou a praktickými úskalími používání služebních vozidel v praxi a při realizaci home office.
Pokud jde o služební vozidla, bude seminář zaměřen především na používání vozidel ze strany tzv. řidičů – referentů, tedy zaměstnanců, jejichž náplní práce jsou jiné činnosti než řízení (např. manažeři, THP pracovníci, obchodní zástupci apod.). Seminář se bude věnovat jak používání vozidel poskytnutých zaměstnavatelem (včetně aut provozovaných na leasing), tak i používání soukromých vozidel zaměstnanců (vlastněných zaměstnancem či jiným subjektem než zaměstnavatelem). Okrajově budou zmíněny i povinnosti týkající se řidičů z povolání, tedy zaměstnanců, kteří mají jako druh práce sjednáno (také) řízení (řidič), popřípadě těch, kteří ke své práci musejí řídit vozidlo, ačkoliv to nebylo výslovně sjednáno v pracovní smlouvě (např. zásobovač nebo opravář/montér u zákazníků).
Druhá část semináře bude zaměřena na možnosti, které dává zákoník práce zaměstnavatelům při realizaci homeoffice coby benefitu, tedy umožnění výkonu práce z domova nebo jiného místa odlišného od pracoviště zaměstnavatele. Přestože se s ohledem na skončení funkčního období Poslanecké sněmovny v říjnu 2017 nepodařilo schválit velkou novelu zákoníku práce, která měla přinést řadu zpřísnění v této oblasti (zejména mělo být možné založit home office jen písemným dodatkem pracovní smlouvy), je vhodné i tak znát současná pravidla, jak nejlépe postupovat při umožnění práce z domova.
Účastníci by měli být seznámeni s nejčastějšími chybami, kterých by se měli vyvarovat při své personální praxi a tím zabránit možným rizikům a sankcím ať již ze strany zaměstnanců, tak i kontrolních orgánů.
Seminář se zaměří zejména na následující okruhy:
- 1. Služební vozidla
- Vysvětlení povahy řízení z právního pohledu (lze řidiči-referentovi nařídit řízení vozidla?) a nároky zaměstnanců s ním spojené – právo na mzdu, náhradu mzdy a cestovní náhrady.
- Bude diskutována i možnost propuštění zaměstnance pro ztrátu řidičského oprávnění nebo třeba porušení dopravních předpisů (včetně zneužití alkoholu).
- Seznámení s právní úpravou a soudními rozhodnutími, pokud jde o školení ohledně dopravních předpisů a případně technických předpisů vozidla. Jsou tato školení povinná (v rámci BOZP) a dopadají i na výjimečné použití soukromého vozidla? Lze za nerealizování školení uložit ze strany inspektorátu práce pokutu?
- Vysvětleny budou rovněž aspekty ohledně zdravotních prohlídek řidičů-referentů, pokud jde o jejich obsah a četnost. Bude tak řešena například otázka, zda řidiči-referenti musejí absolvovat prohlídky jen u smluvního poskytovatele pracovnělékařských služeb (závodního lékaře), nebo je možné je posílat k jejich registrujícímu poskytovateli (obvodnímu lékaři). Tato oblast byla dotčena i velkou novelou předpisů upravujících pracovnělékařské služby, která nabyla účinnosti 1. 11. 2017. Zmíněny budou i zvláštní prohlídky řidičů z povolání a jejich povinná úhrada zaměstnavatelem.
- Seznámení s povinnými přestávkami a jejich evidencí podle nařízení vlády č. 168/2002 Sb. a protichůdnými názory na aplikaci tohoto nařízení na řidiče-referenty. Budou zmíněny i povinné přestávky dle dopravních předpisů s tím, že za jejich dodržování má odpovědnost samotný řidič (nikoliv zaměstnavatel).
- Pozornost bude věnována i možnosti monitorování pohybu vozidla pomocí GPS či kamery, a to jak z pohledu ochrany osobních údajů, narušování soukromí zaměstnanců na pracovišti tak i možného propuštění zaměstnance při zjištění nedostatků (“černé“ jízdy nebo naopak nerealizování deklarovaných cest, nevhodném stylu jízdy apod.).
- Účastníkům bude dáno doporučení na formu a obsah interních dokumentů upravujících používání vozidel (pracovní smlouva, jiná dohoda, vnitřní předpisy).
- Stručně bude zmíněna i problematika náhrady škody, ať již jde o věcnou škodu na vozidle (firemním i soukromém) nebo škodu na zdraví (vymezení, kdy jde o pracovní úraz).
- Diskuse s účastníky na probraná témata. Tento bod nicméně bude záviset na zájmu účastníků s tím, že lektor zodpoví otázky již v průběhu semináře.
- 2. Home office
- Vysvětlení stávající právní úpravy home office, která je nicméně jen minimalistická, respektive zákoník práce obsahuje obecné principy, které dopadají i na práci z domácího pracoviště. Výklad bude zaměřen na možnosti sjednání home office (např. do jaké míry je možné pravidla home office zakotvit v interních směrnicích zaměstnavatelů), limity takové práce, povinnost zaměstnavatele hradit náklady vzniklé zaměstnancům při takovém způsobu práce (zodpovězení otázek, zda se lze náhrady takových nákladů vzdát či zda náleží zaměstnanci cestovní náhrady, pokud má pracovat z domova mimo sjednané místo výkonu práce apod.) a praktická doporučení k organizaci home office, zejména pokud jde o možnost zrušení home office, dostupnosti zaměstnance nebo možnost odvolat zaměstnance na pracoviště. Krátce bude diskutovaná i problematika bezpečnosti a ochrany zdraví, u které není jasné, jaké povinnosti se mají týkat domácího pracoviště.