Jak provést řádně inventarizace majetku a závazků jako součást přípravy na účetní závěrku k 31. 12. 2019
Daně, účetnictví (seminář)
Termín
Den/dny konání Č. termínu | Místo | Objednávky |
---|---|---|
08.10.2019 9.00 - cca 14.00 — 19247 |
budova ČS VTS, Novotného lávka 5, Praha 1 Detaily/doprava |
Termín není aktuální |
Lektor/lektoři
Ing. Jiří Vrba
člen Výkonného výboru KAČR, auditor, soudní znalec
Odborný program
- Požadované cíle – priorita vlastnického přístupu k majetku
- Formální a věcné přístupy k provádění inventarizace dříve a dnes
- Zvýšení jistoty vlastníků o stavu a pohybu majetku – reakce na potřeby vlastníka (varianty a možnosti/nutnosti mimořádné inventarizace)
- Ostatní nepřímé vazby z obchodních vztahů – podmínka správnosti nabytí (pozbytí) majetku správně provedenou inventarizací
- Vlivy nového občanského zákoníku (NOZ) a zákona o obchodních korporacích (ZOK) s účinností od 1. 1. 2014 („péče řádného hospodáře“: §159 NOZ)
- Příklady z praxe k provedení inventarizací (krádeže a vloupání, nákup podniku, přeměny, prodej, převody/vypořádání obchodního podílu, apod.)
- Vymezení zákonných povinností v aktuálním znění zákona/prováděcích předpisech
- Výchozí požadavky dle zákona o účetnictví a prováděcích předpisů
- Rozšíření požadavků na průkaznost provedení inventarizací – dokumentace fyzického soupisu
- Vyhláška o inventarizaci majetku a závazků – č. 270/2010 Sb., ve znění vyhl. č. 411/2017 Sb., s účinností od 1. 1. 2018 (vymezení účetních jednotek, kterých se tato vyhláška týká, případné využití pro metodickou podporu i u podnikatelů)
- Prováděcí předpisy (vyhlášky č.: 500, 504, 410 – pro různé typy účetních jednotek, české účetní standardy – pro různé typy účetních jednotek)
- Aplikace v praxi – viz vyjmenované předpisy (různé přístupy vlastníků)
- Obsah a forma vnitřní normy na provádění inventarizací
- Návod jak jednoduše a prakticky připravit vnitřní postupy – možné podklady: vyhláška č. 155/1971 Sb., vyhláška č. 270/2010 Sb., v aktuálním znění.
- Reakce na rozvoj nových informačních technologií, digitalizace a výpočetní techniku, ve vazbě na pořizování fyzických soupisů a výsledků vypořádání inventarizací
- Návaznosti na harmonogram roční účetní závěrky
- Přípravné práce
- Průběh inventarizací
- Vyhodnocení a proúčtování inventarizačních rozdílů
- Proúčtování inventarizačních rozdílů – praktické příklady
- Účetní a daňové dopady při zúčtování inventarizačních rozdílů
- Proúčtování záměn – správná dokumentace a proúčtování
- Problematika přirozených úbytků zásob (sestavení speciální normy)
- ZDP v platném znění, pokyn GFŘ D-22 k dani z příjmů
- Daň z přidané hodnoty a manko (v rámci norem/nad normu)
- Věcné a formální náležitosti - průkaznost celkové dokumentace
- Návody postupů inventarizací u jednotlivých okruhů majetku
- Specifika u aktiv (odepisovaná, neodepisovaná)
- Specifika u pasiv
- Majetek cizí - v podrozvahové evidenci (viz novela § 30, odst. 8 zákona o účetnictví)
- Majetek zapůjčený a vypůjčený – příklady z praxe
- Auditor – vymezení práv a povinností k problematice inventarizace
- Povinnosti vyplývající z aktuálního znění zákona č. 93/2009 Sb., o auditorech
- Obecné přístupy auditora
- Možné příklady zjištěných nesprávností a reakce na ně
- Pravidla, podle kterých auditor ověřuje správnost postupů při inventarizacích
- Vazby na výrok auditora z hledisek úplnosti, správnosti a průkaznosti provedených inventarizací
- Nedostatky zjišťované při provádění a vypořádání výsledků inventarizací
- Nedostatečná připravenost
- Neprůkaznost inventarizací
- Neúplnost inventarizací
- Proúčtování inventarizací – úroveň celkové dokumentace a průkaznost účetních záznamů
- Možné trestněprávní důsledky nedostatečné dokumentace (účetního záznamu) v souvislosti s proúčtováním výsledků inventarizací
- Diskuse a závěr
- Praktické příklady z praxe
- Jednotlivé typy odpovědností za škodu vyplývající ze zákoníku práce
- Možnosti vymáhání mank a škod
- Stanovení správné ceny pro vymáhání mank a škod
- Případy soudních vymáhání schodků na svěřených hodnotách
- Judikát: inventurní manko a DPH