Významná novela zákoníku práce v roce 2017
Pracovní právo (seminář)
Termín
Den/dny konání Č. termínu | Místo | Objednávky |
---|---|---|
16.02.2017 9.00 - cca 14.00 — 17148 |
budova ČS VTS, Novotného lávka 5, Praha 1 Detaily/doprava |
Termín není aktuální |
Lektor/lektoři
JUDr. Jaroslav Škubal
advokát České advokátní komory, spolupracuje s advokátní kanceláří PRK Partners, kde v současné době vede pracovněprávní oddělení. V rámci advokátní praxe se věnuje mimo jiné přípravě smluvní dokumentace pro zaměstnance včetně top manažerů, řešení postupu při propouštění zaměstnanců a restrukturalizacích, nakládání s osobními údaji zaměstnanců nebo vysílání zaměstnanců.
Odborný program
Cíl semináře
Ministerstvo práce a sociálních věcí připravilo po několika “letech klidu“ věcnou a významnou novelu zákoníku práce, která by měla nabýt účinnosti od 1. 7. 2017 (koncepční změny týkající se dovolené pak od 1. 1. 2018). Přestože je novela nyní projednávána teprve v Poslanecké sněmovně PČR, je vhodné, aby se zaměstnavatelé s navrhovanými změnami seznámili již nyní a mohli tak na novelu reagovat v rámci svých procesů a třeba i změnou vzorových dokumentů.
Seminář se zaměří zejména na následující okruhy:
Představení zásadních bodů novely zákoníku práce, zejména
- Zavedení nové kategorie manažerů – tzv. vrcholových řídících zaměstnanců; tito zaměstnanci s garantovanou měsíční mzdou 75.000,- Kč si na základě dohody se zaměstnavatelem budou sami rozvrhovat pracovní dobu (až 48 hodin týdně) a naopak nebudou mít právo na příplatky ke mzdě za práci přesčas či v noci nebo o víkendu;
- nová koncepce převádění na jinou práci – opuštění povinného převedení (zejm. ze zdravotních důvodů) a přechod na povinnou nabídku zaměstnavatele změnit práci s možností zaměstnance nabídku odmítnout; v takovém případě nebude zaměstnavatel povinen poskytovat zaměstnanci náhradu mzdy či platu;
- změny se dotknou i dohod o provedení práce a pracovní činnosti (DPP a DPČ), zejména pokud jde o povinná omezení pracovní doby (a doby odpočinku) a povinnost vést evidenci odpracované doby, které zatím platí jen pro pracovní smlouvy;
- novela s účinnosti od roku 2018 zcela změní systém dovolené za kalendářní rok, která by měla být nově počítána a čerpána v hodinách (čerpání nicméně bude obecně omezeno na polovinu směny); z tohoto důvodu se změní i započítávání náhradních dob do vzniku nároku na dovolenou nebo třeba krácení dovolené;
- zakotvení home office – dnešní zákoník práce nemá žádnou výslovnou úpravu práce z pracoviště v situaci, kdy pro zaměstnance platí standardní pracovní doba; novela výslovně zavádí pravidla, zejména pokud jde o povinnost zaměstnavatele hradit náklady zaměstnance nebo povinnost zajistit, aby nedocházelo k izolaci zaměstnance;
- doručování písemností, zejména výpovědí, zaměstnancům; v této oblasti, která je dnes velmi striktní a v řadě případů dochází k tomu, že zaměstnavatel veškeré požadavky nesplní a tím zneplatní celou výpověď, by mělo dojít k určitému uvolnění, například nebude povinné se před odesláním písemnosti poštou pokusit o osobní doručení v bytě zaměstnance; zaměstnanec bude mít povinnost změnu své doručovací adresy zaměstnavateli oznámit písemně, jinak si ponese důsledky (písemnost odeslaná na dosavadní adresu bude řádně doručena);
- změny automatického převodu zaměstnanců (například situací při outsourcingu, kdy s vyčleňovanými činnostmi mají přejít i zaměstnanci, kteří tyto činnosti zajišťují/vykonávají); nově budou v zákoníku práce (v navrhovaném § 338 odst. 3) uvedeny podmínky pro takový převod, například požadavek na to, aby činnosti byly po převodu vykonávány stejným nebo obdobným způsobem a rozsahem nebo aby bezprostředně před převodem existovala organizovaná skupina zaměstnanců, která byla záměrně vytvořena zaměstnavatelem za účelem výhradního nebo převážného vykonávání převáděných činností;
- připravovaná novela se dotkne i celé řady dalších oblastí, například zápočtových listů (jejich obsahu a případům, kdy se nemusejí povinně vydávat), pracovní doby (např. povinnosti vést úplnou evidenci odpracované doby) a zejména povinných odpočinků (které nově budou muset být jednoznačně poskytnuty, jinak bude hrozit pokuta od inspekce práce), vypuštění dohod o srážkách ze mzdy uzavřených mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem ve prospěch třetí osoby (věřitele zaměstnance), práva zaměstnankyň (i zaměstnanců) po návratu z rodičovské dovolené na původní pracovní místo (dnes to platí jen pro návraty z mateřské dovolené) apod.
Seznámení s dalšími legislativními změnami plánovanými na rok 2017
- v závislosti na časových možnostech budou účastníci stručně seznámeni i s dalšími již přijatými i připravovanými právními předpisy v oblasti pracovního práva, například s novelou zákona o specifických zdravotních službách, která změní celou řadu oblastí, například pokud jde o lékařské posudky, výpis ze zdravotnické dokumentace, jednotlivé zdravotní prohlídky nebo pravidla pro prohlídky zaměstnanců pracujících v noci.