Jak provést řádně inventarizace majetku a závazků jako součást přípravy na účetní závěrku k 31. 12. 2013
Daně, účetnictví (seminář)
Termín
Den/dny konání Č. termínu | Místo | Objednávky |
---|---|---|
12.11.2013 9.00 - cca 14.00 — 13264 |
budova ČS VTS, Novotného lávka 5, Praha 1 Detaily/doprava |
Termín není aktuální |
Lektor/lektoři
Ing. Jiří Vrba
člen Výkonného výboru KAČR, auditor, soudní znalec
Odborný program
Odborný program semináře:
Požadované cíle – priorita vlastnického přístupu k majetku
- Formální a věcné přístupy k provádění inventarizace dříve a dnes
- Zvýšení jistoty vlastníků o stavu a pohybu majetku – reakce na potřeby vlastníka (varianty a možnosti/nutnosti mimořádné inventarizace)
- Ostatní nepřímé vazby z obchodních vztahů – podmínka správnosti nabytí (pozbytí) majetku správně provedenou inventarizací
- Příklady z praxe k provedení inventarizací (krádeže a vloupání, nákup podniku, přeměny, prodej, převody/vypořádání obchodního podílu, apod.)
Vymezení zákonných povinností v aktuálním znění zákona/prováděcích předpisech
- Výchozí požadavky dle zákona o účetnictví
- Rozšíření požadavků na provedení inventarizací
- Vyhláška o inventarizaci majetku a závazků - č. 270/2010 Sb. (vymezení účetních jednotek, kterých se tato vyhláška týká, případné využití pro metodickou podporu i u podnikatelů)
- Prováděcí předpisy (vyhláška – pro různé typy účetních jednotek, české účetní standardy – pro různé typy účetních jednotek)
- Aplikace v praxi - viz vyjmenované předpisy (různé přístupy vlastníků)
Obsah a forma vnitřní normy na provádění invntarizací
- Návod jak jednoduše a prakticky připravit vnitřní postupy – možné podklady: Vyhláška č. 155/1971 Sb., Vyhláška č. 270/2010 Sb.
- Reakce na rozvoj informačních technologií a výpočetní techniky ve vazbě na pořizování fyzických soupisů a výsledků vypořádání inventarizací
- Návaznosti na harmonogram roční účetní závěrky
- Přípravné práce
- Průběh inventarizací
- Vyhodnocení a proúčtování inventarizačních rozdílů
Proúčtování inventarizačních rozdílů – praktické příklady
- Účetní a daňové dopady při zúčtování inventarizačních rozdílů
- Proúčtování záměn – správná dokumentace a proúčtování
- Problematika přirozených úbytků zásob (sestavení speciální normy)
- ZDP v platném znění, pokyn GFŘ č. 6 k dani z příjmů
- Věcné a formální náležitosti - průkaznost celkové dokumentace
Návody postupů inventarizací u jednotlivých okruhů majetku
- Specifika u aktiv (odepisovaná, neodepisovaná)
- Specifika u pasiv
- Majetek cizí - v podrozvahové evidenci (viz novela § 30, odst. 8 zákona o účetnictví)
- Majetek zapůjčený a vypůjčený – příklady z praxe
Auditor – vymezení práv a povinností k problematice inventarizace
- Povinnosti vyplývající ze zákona č. 93/2009
- Obecné přístupy auditora
- Pravidla, podle kterých auditor ověřuje správnost postupů při inventarizacích
- Vazby na výrok auditora z hledisek úplnosti, správnosti a průkaznosti provedených inventarizací
Nedostatky zjišťované při provádění a vypořádání výsledků inventarizací
- Nedostatečná připravenost
- Neprůkaznost inventarizací
- Neúplnost inventarizací
- Proúčtování inventarizací – úroveň celkové dokumentace a průkaznost účetních záznamů
- Možné trestněprávní důsledky nedostatečné dokumentace (účetního záznamu) v souvislosti s proúčtováním výsledků inventarizací
Diskuse a závěr
- Praktické příklady z praxe
- Jednotlivé typy odpovědností za škodu vyplývající ze zákoníku práce
- Možnosti vymáhání mank a škod
- Stanovení správné ceny pro vymáhání mank a škod
- Případy soudních vymáhání schodků na svěřených hodnotách
- Judikát: inventurní manko a DPH