Inventarizace jako součást přípravy na účetní závěrku k 31. 12. 2011
Daně, účetnictví (seminář)
Termín
Den/dny konání Č. termínu | Místo | Objednávky |
---|---|---|
08.11.2011 9.00 - cca 14.00 — 11203 |
Kongresové centrum Praha Detaily/doprava |
Termín není aktuální |
Lektor/lektoři
Ing. Jiří Vrba
člen Výkonného výboru KAČR, auditor, soudní znalec
Odborný program
1. Požadované cíle – priorita vlastnického přístupu k majetku
- Formální a věcné přístupy k provádění inventarizace dříve a dnes
- Zvýšení jistoty vlastníků o stavu a pohybu majetku – reakce na potřeby vlastníka (varianty a možnosti/nutnosti mimořádné inventarizace)
- Ostatní nepřímé vazby z obchodních vztahů – podmínka správnosti nabytí (pozbytí) majetku správně provedenou inventarizací
- Příklady z praxe k provedení inventarizací (krádeže a vloupání, nákup podniku, přeměny, prodej, převody/vypořádání obchodního podílu, apod.)
2. Vymezení zákonných povinností v aktuálním znění zákona/prováděcích předpisech
- Výchozí požadavky dle zákona o účetnictví v platném znění – novela č. 304/2008 Sb., návaznosti na provádění inventarizací vybraného majetku u některých účetních jednotek (vybrané účetní jednotky spravující kulturní památky, sbírky muzejní povahy a archeologické nálezy – viz nové ustanovení: § 29, odst. 4 a § 30, odst. 5, s účinností od 1.1.2010)
- Novela zákona ve znění zák. č. 410/2010 Sb. - § 30, odst. 8: „rozšíření shodných požadavků na provedení inventarizací včetně podrozvahových účtů s účinností od 1.1.2011“
- Nová vyhláška o inventarizaci majetku a závazků - č. 270/2010 Sb., s účinností od 1.1.2011:
- vymezení účetních jednotek, kterých se bude tato vyhláška týkat
- event. využití již pro inventarizace v roce 2010 je možné
- případné využití pro metodickou podporu i u podnikatelů
- Prováděcí předpisy:
- vyhláška (pro různé typy účetních jednotek)
- české účetní standardy (pro různé typy účetních jednotek)
- Aplikace v praxi - viz vyjmenované předpisy (různé přístupy vlastníků)
3. Obsah a forma vnitřní normy na provádění inventarizací
- Návod jak jednoduše a prakticky připravit vnitřní postupy – možné podklady:
- Vyhláška č. 155/1971 Sb.
- Vyhláška č. 270/2010 Sb.
- Reakce na rozvoj informačních technologií a výpočetní techniky ve vazbě na pořizování fyzických soupisů a výsledků vypořádání inventarizací
- Návaznosti na harmonogram roční účetní závěrky
- Přípravné práce
- Průběh inventarizací
- Vyhodnocení a proúčtování inventarizačních rozdílů
4. Proúčtování inventarizačních rozdílů – praktické příklady
- Účetní a daňové dopady při zúčtování inventarizačních rozdílů
- Proúčtování záměn – správná dokumentace a proúčtování
- Problematika přirozených úbytků zásob (sestavení speciální normy)
- Změny vyplývající z pokynu D-300 k dani z příjmů
- Věcné a formální náležitosti - průkaznost celkové dokumentace
5. Návody postupů inventarizací u jednotlivých okruhů majetku
- Specifika u aktiv (odepisovaná, neodepisovaná)
- Specifika u pasiv
- Majetek cizí - v podrozvahové evidenci (viz novela § 30, odst. 8 zákona o účetnictví)
- Majetek zapůjčený a vypůjčený – příklady z praxe
6. Auditor – vymezení práv a povinností k problematice inventarizace
- Povinnosti vyplývající ze zákona č. 93/2009 s účinností od 14.4.2009
- Obecné přístupy auditora
- Pravidla, podle kterých auditor ověřuje správnost postupů při inventarizacích
- Vazby na výrok auditora z hledisek úplnosti, správnosti a průkaznosti provedených inventarizací
7. Nedostatky zjišťované při provádění a vypořádání výsledků inventarizací
- Nedostatečná připravenost
- Neprůkaznost inventarizací
- Neúplnost inventarizací
- Proúčtování inventarizací – úroveň celkové dokumentace a průkaznost účetních záznamů
- Možné trestně-právní důsledky nedostatečné dokumentace (účetního záznamu) v souvislosti s proúčtováním výsledků inventarizací
8. Diskuse a závěr
- Praktické příklady z praxe
- Jednotlivé typy odpovědností za škodu vyplývající z novely zákoníku práce
- Možnosti vymáhání mank a škod
- Stanovení správné ceny pro vymáhání mank a škod
- Případy soudních vymáhání schodků na svěřených hodnotách